Fotbollsklubben

Håller bollen i rullning

Kost, träning och sömn

fotbollsträningOavsett vilken typ av sport eller träningsform man håller på med så är dessa ovanstående faktorer av högsta vikt att ha i skick för att kunna göra framsteg. Som fotbollsspelare kan du ha en otrolig talang till förfogande, men det kommer till en viss nivå, en viss ålder, där de andra kommer ikapp dig med talangen. Vill man då fortsätta att utvecklas så gäller det att man förstår detta vi nu ska berätta om.

Kost – rätt näring i rätt mängd

Att säga att någon av dessa tre delar är viktigare än den andra vore inte riktigt korrekt. Alla delar måste klaffa med varandra. Men det klart att någon av de tre kan vara ett par procentenheter viktigare på sitt sätt. Hursomhelst, kost. Kosten är utomordentligt viktigt av flera anledningar. Dels så behöver kroppen tillräckligt med energi för att kunna orka med den hårda träningen och dels för att att kunna tillgodogöra sig träningen och således utvecklas. Om man verkligen satsar hårt på att komma långt inom sin sport så krävs järnkoll. Dels på vad du äter och dels på att du kan behöva tillsätta till din kost. Kosttillskott är något som de flesta idrottsmän har som komplement till maten de äter. Detta kan vara till exempel kolhydrattillskott, proteintillskott och vitamin- och mineraltillskott.

Det sistnämnda är den del som flest troligtvis glömmer bort att tillsätta eftersom man kanske är så inriktad på just muskelbyggande och explosivitet. Det är viktigt att kroppen får i sig rätt mängd av vitaminer och mineraler då det hjälper kroppen att fungera optimalt tack vare att nivåer i kroppen regleras och upprätthålls. Mer om vitaminer och mineraler finner du hos Gymkompaniet där du kan läsa mer om vad var och en gör och hjälper kroppen med, samt när du är i behov av dessa. Här finner du även de tidigare nämnda typerna av kosttillskott om detta är något du är ute efter eller vill läsa mer om.

Vikten av varierad träning

Vi nämnde tidigare att ingen av de tre är viktigare än någon annan, men om det skulle vara någon del som är lite lite viktigare än någon annan så är det nog just träningsdelen som är den delen. För att lyckas så måste du lägga ned mer energi, kraft och tid på din träning än de allra flesta andra. Det gäller att både träna hårt och strategiskt. Med strategiskt innebär att du måste träna på rätt saker, i rätt mängd och vid rätt tillfälle. Dessutom så måste du veta när det är dags att ta en paus och ge kroppen chansen till vila och återhämtning – annars blir träningen snarare kontraproduktiv än givande.

Är man fotbollsspelare så ska man alltså vara medveten att det inte går att bara nöta teknik i all oändlighet om man inte även tränar kondition och styrka i nästan lika stor utsträckning. Mer råd om träningsupplägg samt om hur en kombination av träning och kosttillskott kan vara gynnsam hittar du här i en artikel på MM Sport. Det vi inte nämnde tidigare kostdelen är att att man måste även komma ihåg att kosttillskott, fastän det är ett bra komplement, aldrig får ersätta en varierad kost i form av mat. Tillskotten är till för att ge kroppen lite extra av det som maten ibland inte ger tillräckligt av i den mängd man äter, inte för att ersätta – detta är viktigt att komma ihåg.

Sömnrytmens viktighet för tillgodogörande av träning

Sömnen kan tyckas vara lite märklig på denna lista om man inte riktigt är införstådd med vad den betyder. Detta gäller framförallt för unga idrottare, för när man är ung så behöver man helt enkelt inte lika mycket sömn som behöver efter att man passerat en viss ålder. Denna ålder kan variera, men många kan nästan upp till 25-årsåldern sova minimalt men ändå klara sin vardag och träning på ett bra sätt. Men även om det fungerar bra att inte sova tillräckligt så får man även som ung ut mer av sin träning om man har en bra sovrytm i kroppen. Är man lite äldre och lite mer känslig för dålig sömn så är det en väsentlig skillnad i hur det går att träna och vad man får ut av det, beroende på om man sover bra eller dåligt.